Jump to Navigation

2. verbeter de opdrachtnemer

Als je een betere opdrachtgever wil worden, moet je allereerst de goede dingen doen. De eerste stap daarin was het zorgen voor een goede rolverdeling en het (laten) omschrijven van de opdracht. De tweede stap is het zorgen dat je een goede opdrachtnemer krijgt. Met een goede opdrachtnemer is het immers veel makkelijker werken. Als je een goede vakman inschakelt, krijg je in kortere tijd een beter product. Neem een situatie thuis, bij een lekkage in het dak. Met een goede vakman ben je sneller van de lekkage af. Vaak is het nog goedkoper ook.

In de praktijk werk je echter ook met opdrachtnemers die minder goed zijn. Dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Als opdrachtgever heb je er veel belang bij om de kwaliteit van die opdrachtnemers wel te verbeteren. Hier kan je zelf een bijdrage aan leveren en je kan je organisatie inzetten om hier aan te werken. Veel organisaties hebben bijvoorbeeld een projectleiderspool, waar structureel aan de kwaliteitsverbetering van opdrachtnemers wordt gewerkt. Hier kan ook de voorselectie plaatsvinden voor de rol van opdrachtnemer. Het hoofd van de projectleiderspool helpt potentiële opdrachtgevers bij de match met een opdrachtnemer. Op basis van een intakegesprek wordt een functieprofiel opgesteld. Valt er intern geen goede match te maken, dan gaat de poolmanager extern een opdrachtnemer selecteren.

Organisaties op het tweede niveau maken serieus werk van de selectie van de opdrachtnemer, inclusief een omschrijving van functie, taken en verantwoordelijkheden. Zodra het tweede niveau geheel bereikt is, kan men ook generieke kwaliteitseisen stellen ten aanzien van het niveau van projectmanagement door bijvoorbeeld vastgestelde opleidingen, ervaring en/of certificering.

 









Main menu 2

Page | by Dr. Radut